Categories
- Pharmacy
-
Nursing
-
MBA
-
BBA
- U.P. State University
- Veer Bahadur Singh Purvanchal University, Jaunpur
- Chaudhary Charan Singh University, Meerut
- Dr. Bhimrao Ambedkar University, Agra
- Chhatrapati Shahu Ji Maharaj University, Kanpur
- Mahatma Jyotiba Phule Rohilkhand University, Bareilly
- Mahatma Gandhi Kashi Vidyapith, Varanasi
- Dr. Ram Manohar Lohia Avadh University, Ayodhya
- Deen Dayal Upadhyaya Gorakhpur University
- Prof. Rajendra Singh (Rajju Bhaiya) University, Prayagraj
-
BCA
- UP State Universities
- University of Pune
- I.K.Gujral Punjab Technical University (PTU)
- University of Rajasthan
- Rashtrasant Tukadoji Maharaj Nagpur University
- Uttar Pradesh NEP2020
- University of Rajasthan ,Jaipur (According to NEP-2020)
- BCCA (B. Com - Computer Science)
- Haryana
- West Bengal
- BBA (CA)
- PUNE BCA (Sci,Commerce)/B.Com (CA)
- Dr. A. P. J. Abdul Kalam Technical University, Lucknow ( AKTU )
- MCA
-
B Ed
- Lucknow University B.Ed Books
- Chaudhary Charan Singh University/Maa Shakambhari University, Saharanpur
- Dr Bhim Rao Ambedkar University, Agra
- Mahatma Gandhi Kashi Vidyapeeth, Varanasi
- Chhatrapati Shahu Ji Maharaj University
- Prof. Rajendra Singh (Rajju Bhaiya) University, Prayagraj (PRSU)
- Mahatma Jyotiba Phule Rohilkhand University(Mjpru), Bareilly
- Dr. Ram Manohar Lohia Avadh University, Ayodhya
- Bundelkhand University, Jhansi
- B.A,B.ed
- B.Sc, B.ed
- Deen Dayal Upadhyaya Gorakhpur University
- Veer Bahadur Purvanchal University (VBPU)
- Maharaja Suhel Dev State University ,Azamgarh (MSDSU)
- Raja Mahendra Pratap Singh State University, Aligarh (RMPSSU)
- Barkatullah Vishwavidyalaya (Bhopal)
- Jiwaji University (Gwalior)
- Vikram University (Ujjain)
- Dr. Harisingh Gour University (Sagar)
- Devi Ahilya Vishwavidyalaya (Indore)
- Rani Durgavati Vishwavidyalaya (Jabalpur)
- Awadhesh Pratap Singh University (Rewa)
- Maharaja Chhatrasal Bundelkhand University (Chhatarpur)
- D. EL. ED
- TET
-
B Com
-
B Sc
- B.Sc. U.P. State Universities Common Syllabus NEP
- Veer Bahadur Singh Purvanchal University, Jaunpur
- University of Lucknow
- Chaudhary Charan Singh University, Meerut
- Madhya Pradesh
- Chhatrapati Shahu Ji Maharaj University, Kanpur
- Dr. Bhimrao Ambedkar University, Agra
- Mahatma Gandhi Kashi Vidyapith, Varanasi
- DEEN DAYAL UPADHYAYA GORAKHPUR UNIVERSITY
- Prof. Rajendra Singh (Rajju Bhaiya) University, Prayagraj
- Dr. Ram Manohar Lohia Avadh University, Ayodhya
- Mahatma Jyotiba Phule Rohilkhand University, Bareilly
- Uttarakhand State Universities
- B.Sc. Bihar Universities Common Syllabus NEP
- University of Rajasthan (Jaipur)
- Haryana
-
Bachelor of Arts [B.A.]
- B.A. Of U.P. State Universities Common Syllabus NEP
- Veer Bahadur Singh Purvanchal University, Jaunpur
- University of Lucknow
- Chaudhary Charan Singh University, Meerut
- Chhatrapati Shahu Ji Maharaj University, Kanpur
- Dr. Bhimrao Ambedkar University, Agra
- Mahatma Gandhi Kashi Vidyapith, Varanasi
- Deen Dayal Upadhyaya Gorakhpur University
- Prof. Rajendra Singh (Rajju Bhaiya) University, Prayagraj
- Dr. Ram Manohar Lohia Avadh University, Ayodhya
- Mahatma Jyotiba Phule Rohilkhand University, Bareilly
- Madhya Pradesh
- Uttarakhand
- Bihar
- University of Rajasthan (Jaipur Syllabus as Per NEP2020)
- Haryana NEP-2020
- B Tech
- LLB
- SWA Education
Psychological Perspectives In Education (शिक्षा में मनोवैज्ञानिक परिप्रेक्ष्य)/ Bundelkhand University
Buy Psychological Perspectives In Education (शिक्षा में मनोवैज्ञानिक परिप्रेक्ष्य) Book for B.Ed 1st Year in Hindi language specially designed for BU ( Bundelkhand University, Jhansi ) By Thakur publication.
ISBN- 978-93-90570-37-9
AUTHOR- ARCHANA SINGH

Buy Psychological Perspectives In Education (शिक्षा में मनोवैज्ञानिक परिप्रेक्ष्य) Book for B.Ed 1st Year in Hindi language specially designed for BU ( Bundelkhand University, Jhansi ) By Thakur publication.
ISBN- 978-93-90570-37-9
AUTHOR- ARCHANA SINGH
Tax excluded
पाठ्यक्रम
बुन्देलखण्ड विश्वविद्यालय, झाँसी
शिक्षा में मनोवैज्ञानिक परिप्रेक्ष्य
इकाई 1-
1. मनोविज्ञान का अर्थ, प्रकृति एवं क्षेत्र, शिक्षा एवं मनोविज्ञान के बीच सम्बन्ध। शिक्षा मनोविज्ञान का अर्थ, प्रकृति, क्षेत्र, एवं शिक्षकों के लिए इसकी उपयोगिता।
2. मानव वृद्धि एवं विकास- वृद्धि एवं विकास का अर्थ एवं प्रकृति, वृद्धि एवं विकास में अन्तर, विकास के सिद्धान्त, विकास को प्रभावित करने वाले कारक।
3. शिक्षा में वंषानुक्रम एवं पर्यावरण, षिक्षा में वंषानुक्रम और पर्यावरण का महत्त्व।
4. मानव के विकास की अवस्थाएँ। विकास के पहलू (शारीरिक, गामक, मानसिक, संज्ञानात्मक, संवेगात्मक, सामाजिक एवं नैतिक)।
5. किशोरावस्था के विकास सम्बन्धी विषेषताएँ एवं उनकी शिक्षा, किशोरों की आवश्यकताएँ एवं समस्याएँ एवं उनका निर्देषन एवं परामर्श।
इकाई 2-
1. अधिगम का अर्थ एवं प्रकृति, अधिगम के सिद्धान्त (थाॅर्नडाइक के एस-आर, पाॅवलव के शास्त्रीय अनुबन्धन, स्किनर का क्रिया-प्रसूत, कोहलर का अन्र्तदृष्टि एवं रचनात्मक।) थाॅर्नडाइक के नियम, सीखने के स्तर।
2 शिक्षण-अधिगम प्रक्रिया, शिक्षण-अधिगम को प्रभावित करने वाले कारक (शिक्षार्थी सम्बन्धी, शिक्षक-सम्बन्धी, सामग्री-सम्बन्धी, शिक्षण-सम्बन्धी एवं पर्यावरण से सम्बन्धित विधि), सीखने के साधक एवं बाधित करना।
3. अभिप्रेरणा एवं अधिगम- अभिप्रेरणा का अर्थ, प्रकृति, कारक एवं घटक, अभिप्रेरणा के सिद्धान्त, अधिगमकर्ता की अभिप्रेरणा बढ़ाने की तकनीकें।
इकाई 3-
1. स्मृति एवं विस्मृति- अर्थ, स्मृति के चरण, अच्छी स्मृति की विशेषताएँ, स्मृति के प्रकार, संस्मरण की विधियाँ। स्मृति को प्रभावित करने वाले कारक, बालकांे की स्मृति विकसित करने की तकनीक, विस्मृति का अर्थ, विस्मृति का कारण, विस्मृति को कम करने की तकनीक, शिक्षा में विस्मृति का महत्त्व।
2. चिन्तन एवं समस्या समाधान- अर्थ, प्रकार, चिन्तन के चरण एवं साधन, शिक्षण-अधिगम प्रक्रिया में चिन्तन का महत्त्व, बालकांे की चिन्तन शक्ति को विकसित करने के साधन। समस्या-समाधान के अर्थ एवं चरण, समस्या समाधान के विधियाँ, शिक्षण-अधिगम में समस्या-समाधान का महत्त्व, बालकांे के समस्या-समाधान कौशल के विकास के साधन।
3. बुद्धि- अर्थ, प्रकृति एवं बुद्धि के सिद्धान्त (यूनी-कारक, द्वि-कारक, त्रि- कारक, बहुकारक, समूह कारक, श्रेणीबद्ध और त्रि-आयामी -ैप् मॉडल)। बुद्धि परीक्षणों का विकास एवं प्रकार।
इकाई 4-
1. व्यक्तित्व- अर्थ, प्रकृति, प्रकार एवं सिद्धान्त (मनो-विश्लेषणात्मक सिद्धान्त, ऑलपोर्ट का शीलगुण सिद्धान्त, कैटेल का शीलगुण सिद्धान्त एवं आवश्यकता सिद्धान्त), व्यक्तित्व का विकास के निर्धारक, व्यक्तित्व विकास के लिए शिक्षा। मानसिक स्वास्थ्य और स्वच्छता- मानसिक स्वास्थ्य, मानसिक रूप से स्वस्थ व्यक्ति की विशेषताएँ, बच्चे के मानसिक स्वास्थ्य को प्रभावित करने वाले कारक, मानसिक स्वच्छता का अर्थ, उद्देश्य, कार्य, मानसिक स्वच्छता की उपयोगिता एवं महत्त्व, एक शिक्षक के मानसिक स्वास्थ्य में बाधित कारक, अच्छे मानसिक स्वास्थ्य के लिए उपाय।
व्यक्तिगत भिन्नता- अर्थ, प्रकृति, प्रकार, व्यक्तिगत भिन्नता के क्षेत्र एवं कारण, शिक्षा में व्यक्तिगत भिन्नता का महत्त्व।
इकाई 5-
1. सांख्यिकी- अर्थ एवं शिक्षा में इसका उपयोग।
2. आंकड़ों का संग्रह, वर्गीकरण एवं सारणीयन।
3. गणना एवं उपयोग- केन्द्रीय प्रवृत्ति (मध्यमान, मध्यांक एवं बहुलक) एवं विचलनषीलता ( चतुर्थांष विचलन एवं मानक विचलन)
4. सहसम्बन्ध- (कोटि अन्तर- अर्थ, उपयोग एवं गणना
Syllabus
BUNDELKHAND UNIVERSITY, JHANSI
Psychological Perspectives in Education
Unit-I
1) Meaning, nature and scope of Psychology, relationship between education and psychology; meaning, nature and scope of educational psychology and its utility for teachers.
2) Human growth and development: Meaning and nature of growth and development between growth and development, principles of development, factors influencing the development.
3) Heredity and environment, importance of heredity and environment in Education.
4) Stages of development of human beings. Aspects of development (physical, motor, mental, cognitive, emotional, social and moral).
5) Developmental characteristics of adolescence and their education, need and problems of adolescent and their guidance and counseling.
Unit-II
1) Meaning and nature of learning, Theories of learning (Thorndike’s S-R, Pavlov’s Classical conditioning, Skinner’s Operant conditioning, Kohler’s Insight and constructive.) Thorndike’s laws of learning, levels of learning.
2) Teaching-learning process, factors affecting Teaching-learning (learner-related, teacher-related, content-related, method of teaching-related and environment related), Acceleratory and obstructing teachers of learning.
3) Motivation and learning: Meaning, Nature, Factors and components of motivation, theories of motivation, techniques of enhancing learner’s motivation.
Unit-III
1) Memory and forgetting: Meaning, Stages of memory, characteristics of good memory, types of memory, methods of memorization. Factors influencing memory, techniques of developing memory of children, meaning of forgetting, causes of forgetting, techniques of minimizing forgetting, Importance of forgetting in education.
2) Thinking and problem solving: Meaning, kinds, steps and means of thinking, importance of thinking in teaching-learning process, means of developing thinking power of children. Meaning and steps of problem-solving, methods of problem solving, importance of problem-solving in teaching-learning, means of developing problem-solving skills of children.
3) Intelligence: Meaning, Nature and theories of intelligence (uni-factor, two factor’s, three factor, multi factor’s, group factor’s, hierarchical, and three
4) dimensional -SI model). Development and types of intelligence tests.
Unit-IV
1) Personality: Meaning, Nature, types and theories (psycho-analytical theory, Allport’s trait theory, Cattell’s trait theory and Need theory), determinants of development of personality, education for personality development.
2) Mental health and hygiene: Meaning of mental health, characteristics of mentally and healthy person, factors affecting mental health of child, Meaning of mental hygiene, Aims, Functions, Utility and importance of mental hygiene, factors hinder mental health of a teacher, measures to reap good mental health.
3) Individual differences: Meaning, Nature, Types, Areas and causes of individual differences, Importance of individual differences in education.
Unit-V
1) Statistics- Meaning and its use in education.
2) Collection, classification and tabulation of data.
3) <span lang="en-in" x
3 other products in the same category:
Your review appreciation cannot be sent
Report comment
Report sent
Your report cannot be sent
Write your review
Review sent
Your review cannot be sent