Teaching and Learning Perspectives (शिक्षण एवं अधिगम के परिप्रेक्ष्य )

Teaching and Learning Perspectives Book for B.Ed 2nd Year rmpssu
₹240.00

Tax excluded

Quantity

Buy Latest Teaching and Learning Perspectives (शिक्षण एवं अधिगम के परिप्रेक्ष्य ) Book for B.Ed  2nd Semester in Bilingual format (Both English & Hindi ) language specially designed for rmpssu ( Raja Mahendra Pratap Singh State University, Aligarh ) By Thakur publiation.

AUTHORS: Dr. Bhawna Saraswat , Dr. Niresh Kumar Singh, Pro (Dr.) Mohamad Sadik Ali Khan , Dr. Mohamad Arif Husan 

ISBN : 9789357550666

Syllabus

 

Teaching and Learning Perspectives

 

Unit I: Process of Teaching and Learning

·         Learning: Meaning, Nature Characteristics, Principles and Types.

·         Factors Affecting Learning: Maturation, Attention, Interest, Fatigue, School Related Factors

·         Concept of Teaching: Meaning, Definition, Characteristics, Forms

·         Levels of Teaching: Memory, Understanding, Reflective.

 

Unit II: Approaches to Learning

·         Concept, Theories and Educational Applicability of Following Approaches to Learning.

·         Behaviorist Approaches: Thorndike’s Theory’s of Trial and Error, Pavlov’s Theory of Classical Conditioning, Skinner’s Theory of Operant Conditioning

·         Humanistic Approach: Roger’s Social Learning Theory.

·         Motivation: Definition, Types and Techniques, Maslow’s Theory of Motivation.

·         Cognitive Approach: Burnner’s Theory of Discovery Learning and Kurt Lewin’s Field Theory,

·         Constructivism: Cognitive, Constructivism and Social Constructivism (Concepts and Facts).

 

Unit III: Differences in Individual Learners

·         Intelligence: Nature, Theories – Thurnstorn's Theory, Guilford’s Three Dimensional Theory (S.I. Model), Gardner’s Theory of Multiple Intelligence and Assessment.

·         Meaning and Concept of Personality, Type Theory, Trait Theory and Freud’s Psychoanalytical Theory.

·         Creativity Concept: Factors and Nurturing Creativity.

 

Unit IV: Essentials of Teaching and Learning

·         Communicative Teaching Skills.

·         Role of Teacher in Teaching & Learning

·         Models of Teaching : Enquiry Training Model, Advance Organize Model, Mastery Leaning Model

 

पाठ्यक्रम  

शिक्षण एवं अधिगम के परिप्रेक्ष्य

इकाई 1- शिक्षण एवं अधिगम की प्रक्रिया

अधिगम- अर्थ, प्रकृति, लक्षण, सिद्धान्त और प्रकार।

अधिगम को प्रभावित करने वाले कारक- परिपक्वता, ध्यान, रुचि, थकान, स्कूल से सम्बन्धित कारक

शिक्षण की अवधारणा- अर्थ, परिभाषा, विशेषताएँ, रूप

शिक्षण के स्तर- स्मृति, बोध, चिंतनशील।

इकाई 2- अधिगम के उपागम

अधिगम के लिए निम्नलिखित उपागम की अवधारणा, सिद्धान्त और शैक्षिक प्रयोज्यता।

व्यवहारवादी उपागम- थार्नडाइक का प्रयत्न और भूल का सिद्धान्त, पाॅवलव का शास्त्रीय अनुबन्धन सिद्धान्त, स्किनर का क्रिया प्रसूत अनुकूलन सिद्धान्त

मानवतावादी उपागम- रोजर्स का सामाजिक अधिगम सिद्धान्त।

अभिप्रेरणा- परिभाषा, प्रकार और तकनीक, मास्लो का अभिप्रेरणा सिद्धान्त।

संज्ञानात्मक उपागम- बू्रनर का खोज अधिगम सिद्धान्त और कर्ट लेविन क्षेत्रीय सिद्धान्त

निर्माणवाद- संज्ञानात्मक निर्माणवाद और सामाजिक निर्माणवाद (अवधारणाएँ और तथ्य)।

इकाई 3- व्यक्तिगत शिक्षार्थियों में अंतर

बुद्धि- प्रकृति, सिद्धान्त - थस्र्टन का सिद्धान्त, गिलफोर्ड का त्रिआयामी सिद्धान्त (एस.आई. मॉडल), गार्डनर का बहुबुद्धि सिद्धान्त और आंकलन।

व्यक्तित्व का अर्थ और अवधारणा, प्रकार सिद्धान्त, विशेषता सिद्धान्त और फ्रायड का मनोदैहिक सिद्धान्त

सृजनात्मकता अवधारणा- कारक एवं सृजनात्मकता का पोषण।

इकाई 4- शिक्षण और अधिगम की अनिवार्यता

सम्प्रेषण शिक्षण कौशल।

शिक्षण और अधिगम में शिक्षक की भूमिका

शिक्षण के मॉडल- पूछताछ प्रशिक्षण मॉडल, अन्तिम व्यवस्थापक प्रतिमान, स्वामित्व अधिगम प्रतिमान

RMPSSU2023/B.ED(Bilingual )/2/01
98 Items
New product

7 other products in the same category: