Contemporary India and Education (समकालीन भारत एवं शिक्षा)/ Allahabad University

PRSU Contemporary India and Education Book for B.ed 4th Semester
₹200.00

Tax excluded

Quantity

Buy Latest Contemporary India and Education (समकालीन भारत एवं शिक्षा) Book for B.Ed 4th Semester Book in Hindi specially designed for PRSU (Prayagraj University) By Thakur publication  with Fast Delivery.

ISBN NO.978-93-89863-00-0

Author Name- Dhanajay kumar pandey

ikB~;Øe

ledkyhu Hkkjr ,oa f’k{kk

 

इकाई 1-भारतीय सामाजिक परिप्रेक्ष्य

1द्ध      विविधता एवं बहुलवाद- अर्थ एवं परिभाषा, ऐतिहासिक परिप्रेक्ष्य में विविधता।

विविधता के प्रकार- भाषाई क्षेत्रीय, भौगोलिक, सांस्कृतिक।

2द्ध      असमानता एवं सीमान्तीकरण- असमानता एवं सीमान्तीकरण की अवधारणा, असमानता के कारण- सामाजिक एवं अर्थिक, निहितार्थ भेदभाव एवं सामाजिक पदानुक्रम का सृजन।

3द्ध      भारतीय समाज के प्रसंग- लोकतन्त्र, सामाजिक न्याय एवं समानता, लैंगिक समानता, मानव अधिकार, सामाजिक एकजुटता

इकाई 2- स्वतंत्रता पूर्व भारत में शिक्षा

1द्ध      वैदिक काल, बौद्ध काल एवं मुस्लिम काल के दौरान षिक्षा की प्रकृति एवं प्रावधान

2द्ध      इन कालों में प्रवेष, समानता, गुणवत्ता एवं प्रषासन सम्बन्धी मुद्दे

3द्ध      भारत में आधुनिक (यूरोपियन) षिक्षा की भूमिका (प्रस्तावना)- 1813 से 1854 तक षिक्षा को बढ़ावा देने के लिए किए गये प्रयास, 1857 से 1947 के बीच ब्रिटिष (भारतीय) सरकार की षिक्षा नीति के निहितार्थ- सामाजिक, आर्थिक विकास एवं राष्ट्रीय चेतना।

4द्ध      भारत में अनिवार्य षिक्षा के लिए आन्दोलन- गोखले बिल 1910, सैडलर कमीषन 1917, हर्टाग कमेटी एवं बेसिक षिक्षा 1937।

इकाई 3-स्वतन्त्र भारत में षिक्षा- षिक्षा एवं राष्ट्रीय पुनर्निर्माण

1द्ध       भारतीय संविधान में सामाजिक दृष्टिकोण-प्रस्तावना एवं शैक्षिक मूल्यों पर उसका प्रभाव।

2द्ध       भारतीय सांस्कृतिक विरासत के संरक्षण, लोकतन्त्र को मजबूत बनाने, एवं आर्थिक समृद्धि एवं विकास को बढ़ाने के लिए षिक्षा- प्राथमिक षिक्षा का सार्वभौमीकरण, माध्यमिक, उच्च, तकनीकी (प्रविधिक) एवं व्यावसायिक षिक्षा के विकास से सम्बन्धित नीतियाँ

3द्ध       स्वतन्त्र भारत में भाषा नीति- सामाजिक-राजनीतिक प्रतिक्रिया

इकाई 4-उभरती प्रवृत्तियाँ, मुद्दे एवं चुनौतियाँ

1द्ध      प्रारम्भिक षिक्षा- एस.एस.ए. के माध्यम से यू.ई.ई. को प्रोत्साहन, षिक्षा का अधिकार 2010, प्रारम्भिक षिक्षा के सार्वभौमीकरण की चुनौतियाँ

2द्ध      माध्यमिक षिक्षा-माध्यमिक षिक्षा के विविधता के सन्दर्भ में मुदालियर कमीषन।

           राष्ट्रीय माध्यमिक षिक्षा अभियान (आर.एम.एस.ए.) की भूमिका, माध्यमिक षिक्षा के सार्वभौमीकरण की चुनौतियाँ।

3द्ध      स्त्री षिक्षा-अवधारणा भारत में स्त्री एवं बालिका षिक्षा की प्राथमिकता की अवष्यकता।

4द्ध      पर्यावरणीय षिक्षा-पर्यावरणीय षिक्षा की अवधारणा, उद्देष्य एवं आवष्यकता, क्षेत्रीय, राष्ट्रीय एवं अन्तर्राष्ट्रीय स्तर पर मानवकृत पर्यावरणीय परिवर्तन एवं उसके समस्यात्मक परिणाम, प्रदूषण, वनोन्मूलन,                   ग्लोबल वार्मिंग। पर्यावरण संरक्षण में षिक्षक एवं षिक्षार्थी की भूमिका

Syllabus

CONTEMPORARY INDIA AND EDUCATION

Unit-I: Indian Social Context

·       Diversity and pluralism – meaning and definition, diversity in a historical perspective, type of diversity – linguistic, regional/ geographic, cultural;

·       Inequality and marginalization – concept of inequality and marginalization, causes of inequality – social, Political and economic, implications- discrimination and creation of social hierarchies;

·       Concern of Indian society – Democracy, social justice and equality, gender equality, human right, social cohesion.

Unit-II: Education in India During Pre-Independence Period

·       Nature and provisions of education during the Vedic age, Buddhist period and Muslim period – issues related to access, Equity, quality and Governance.

·       Introduction of modern (European) education in India –Efforts for promotion of education from 1813 to 1854, Education policy of the British (Indian) government between 1857 and 1947 with implications for socio-economic development and national conscience.

·       Movement for compulsory education in India- Gokhale Bill 1910, Sadler commission 1917, Hartog committee and Basic Education 1937.

Unit-III: Education in Independent India – Education and National Reconstruction

·       Vision of society in the Indian Constitution – Preamble and its influence on educational values

·       Education for persevering Indian cultural heritage, strengthening democracy, promoting economic growth and development– universalization of elementary education, policies regarding the development of secondary, higher, technical and professional education;

·       Language policy in independent India – Socio-political repercussion.

Unit-IV: Emerging Trends, Issues and Challenges

·       Elementary Education – Promotion of UEE through SSA, Right to Education 2010, challenges of universalization of elementary education.

·       Secondary Education – Mudaliar Commission in reference to diversification of secondary education, Role of Rastriya Madhyamic Shiksha Abhiyan (RMSA), Challenges of universalization of secondary education.

·       Woman Education – Concept and need of prioritizing education for woman and girls education in India.

·       Environmental Education – Concept, objectives and need of environmental education, man made changes to the environment and resulting problems at local, national and international level- pollution, deforestation, global warming, role of teachers and students in conservation of environment.

PRSU/2020/B.Ed/4/01
48 Items
New product

6 other products in the same category: